الف- کمیسیون فنی نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
اعضای کمیسیون:
- مدیر کل استان یا معاون گردشگری به عنوان رئیس کمیسیون
- مسئول حراست اداره کل
- مدیر یا مسئول امور حقوقیسازمان در اداره کل
- دونفر از دست اندر کاران و صاحب نظران بخش خصوصی (یک نفر به انتخاب مدیر استان و یک نفر نفر به انتخاب تشکل صنفی دفاتر.
کمیسیون به منظور رسیدگی به موارد ذیل تشکیل می گردد :
1- بررسی پرونده متقاضیان تاسیس و راه اندازی دفاتر از نظر انطباق با آئین نامه
2- بررسی پرونده تخلف دفاتر در ارتباط با عدم رعایت مواد آئین نامه
3- بررسی و رسیدگی به شکایت مسافرین از دفاتر
4- بررسی و رسیدگی به شکایات دفاتر از یکدیگر
ب- کمیسیون نرخ گذاری :
واحدهایی که موفق به اخذ گواهینامه استاندارد شده اند نرخ پیشنهادی توسط بهره بردار به این اداره کل ارائه می گردد و در کمیسیون نرخ گذاری مطرح و پس از بررسی های لازم نرخ نهایی به بهره بردار اعلام می گردد.
اعضا کمیسیون نرخ گذاری :
1- معاون گردشگری
2- کارشناس نظارت گردشگری
3- نماینده تشکل گردشگری
4- بهره بردار واحد مربوطه
ج- کمیسیون درجه بندی :
بعد از ثبت نام استاندارد سازی و فرایند عدم تطبیق (اعلام نواقص) به بهره بردار و بعد از رفع نواقص، در سامانه طرح تطبیق هوشمند اعلام و ثبت می گردد.
کمیسیون درجه بندی بعد از مراحل فوق تشکیل می گردد.
اعضا کمیسیون درجه بندی:
- مدیر کل یا نماینده مدیر کل
- کارشناس نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان
- تشکل گردشگری استان (مراکز اقامتی)