مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کرمانشاه از اجرای برندسازی هرسین بهعنوان شهر ملی گلیم ایران و نصب نماد در این شهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمانشاه، امید قادری امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹ با اشاره به برندسازی شهرهای مختلف استان از حدود یک سال پیش، اظهار کرد: «طبق این برنامه قرار بود با توجه به غنی بودن استان از نظر صنایعدستی هرکدام از شهرها را که تعداد زیادی از مردم آن در یکرشته صنایعدستی مشغول به فعالیت هستند، در رشته موردنظر برندسازی شده و نماد آن رشته در شهر نصب شود.»
او تصریح کرد: «طی این مدت، اقدامات مربوط به برندسازی و نصب نماد در شهر هرسین بهعنوان شهر ملی گلیم انجام شد و برندسازی دو شهر و یک روستای دیگر هم در برنامه است.»
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کرمانشاه بابیان اینکه برندسازی دالاهو بهعنوان شهر تنبور، نودشه بهعنوان شهر ملی گیوه و روستای فش بهعنوان دهکده ملی سازهای سنتی در دستور کار است، افزود: «برنامه تبدیل دالاهو بهعنوان شهر ملی تنبور با توجه به قدمت و پیشینه این هنر و وجود خانه تنبور در این شهرستان از چند سال پیش مورد توجه قرار گرفته، اما موانعی برای تحقق این هدف وجود دارد که باید برطرف شود.»
او اضافه کرد: «سال گذشته پرونده ثبت دالاهو بهعنوان شهر ملی تنبور در شورای ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهصورت مشروط پذیرفته شد و امسال باید با رفع موانع آن را به ثبت برسانیم.»
قادری تأکید کرد: «برای تکمیل پرونده ثبت ملی این شهر نیاز به همکاری مسئولین شهرستان داریم و اگر آنها پای کار نیایند این پرونده تا تابستان هم تکمیل نخواهد شد.»
او افزود: «با ثبت دالاهو بهعنوان شهر ملی تنبور، اقدامات لازم برای برندسازی و نصب المان تنبور را انجام خواهیم داد.»
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کرمانشاه به اقدامات صورت گرفته برای برندسازی روستای فش بهعنوان دهکده ملی سازهای سنتی و نودشه بهعنوان شهر ملی گیوه هم اشاره کرد و گفت: «برای برندسازی این دو منطقه هم در حال راهاندازی دبیرخانه دهکده سازهای سنتی و گیوه در فش و نودشه هستیم تا بهصورت تخصصی بتوانیم روی صنایعدستی آنها کار کنیم.»
او تصریح کرد: «این دبیرخانهها با رصد و پایش تولیدات سازهای سنتی و گیوه در فش و نودشه در حفظ، نگهداری، برندسازی و تجاریسازی آنها تمرکز خواهند داشت. »
قادری در خصوص برندسازی سایر شهرستانها هم گفت: «چندی پیش در نشست ستاد کرمانشاه 2020 از فرمانداران خواستیم پیشنهادها خود را در این زمینه ارائه کنند، اما اکثر آنها برندهایی را مطرح میکنند که در حوزه کشاورزی است، درحالیکه اولویت ما در حوزه صنایعدستی است.»
او با بیان اینکه برای ثبت ملی و برندسازی این شهرستانها باید با همکاری جهاد کشاورزی استان اقدام شود، عنوان کرد: «برای مثال در شهر سنقر میتوانیم پرونده شیوه فرآوری تخمه آفتابگردان را تهیه و ارسال کنیم.»
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کرمانشاه یادآور شد: «درصورتیکه همکاری فرمانداران شهرستانها را داشته باشیم تا قبل از رویداد کرمانشاه 2020 تعدادی از شهرهای استان را برندسازی میکنیم.»